DISC-Model uitgelegd

Wij zijn allemaal verschillend als mens, maar toch lijken we op elkaar. Het DISC model benadrukt dit en verteld hoe je goed met de ander kunt omgaan. Deze DISC persoonlijkheid vormt de basis van modern gedragsonderzoek.

Het DISC model is ruim 90 jaar geleden ontwikkeld door William Marston. Zijn hoofdvraag was: “Waarom doen mensen wat ze doen?”

Het bijzondere van William Marston was, dat hij als eerste onderzoeker keek naar het gedrag van gewone mensen. Marston onderzocht met het DISC model de drijfveren en motieven achter het gedrag van gewone mensen.

Omringd door idioten

Om het DISC model beter te begrijpen, gebruiken wij het boek: Omringd door idioten van de Zweedse auteur Thomas Erikson. Van dit boek zijn wereldwijd meer dan 1,5 miljoen exemplaren verkocht. Met het DISC model gebruik je vier verschillende kleuren: rood, geel, groen en blauw. Zijn eerste hoofdstuk geeft treffend aan hoe we dit model het beste kunnen gebruiken. Het heet: “in alle communicatie is de ontvanger bepalend”. Dit beschrijft onderstaande metafoor:

“Er was eens een man die was omringd met idioten. Deze zelfstandig ondernemer, want dat zijn personeel grotendeels uit waardeloze mensen bestond. Dat liet hij ook graag weten als de medewerkers boeie niet om iemand ten overstaan van het hele bedrijf voor schut te zetten of idioot te noemen. Ericsson vroeg daarom aan deze ondernemer wie heeft al deze idioten aangesteld?”. 

Na deze vraag werd hij zelf weggestuurd bij dit bedrijf. Duidelijk was dat deze ondernemer niet met mensen om kan gaan en hij zag het ook niet in. Toch zit in iedereen wel zo’n stuk onbegrip alleen uit zich dit per persoon anders. Hieruit ontstond zijn fascinatie met het DISC model.

Op het moment dat we onze eigen persoonlijkheid beter begrijpen krijg je ook automatisch meer begrip voor andere persoonlijkheden. Zeker als je inziet dat we allemaal wel iets van die andere persoonlijkheden in ons hebben.

DISC-model

Het DISC model kort samengevat

Bij het DISC model heb je twee verschillende assen: namelijk extrovert en introvert. Ook heb je taak een zaak gericht en relatie gericht. De rode en gele kleur zijn extravert waarbij de rode meer op de taak in de zaak is gericht en de gele meer op de relatie. Aan de andere kant zitten blauw en groen die zijn allebei introvert, waarbij blauw taakgericht en zaak gericht is en groen relatie gericht. Enkele uitdagende combinaties zijn dan ook rood en groen net zoals blauw en geel. Dit zijn tegenpolen. Het voordeel hiervan is dat ze veel van elkaar kunnen leren. In teamverband is het wel uitdagend om deze combinaties te hebben. Het is dan ook zaak om een goed gebalanceerd team te hebben. Met verschillende types. Voor de leesbaarheid duiden we in dit artikel de mensen aan als hem of hij dit kan echter ook haar of zij zijn.

Bij GO Teambuilding hebben we onze eigen versie van het DISC model. Wij gebruiken als metafoor vogelsoorten. Om aan te duiden wat de verschillende types zijn. De namen zijn duidelijk: de rode Angry Birds, de gele kanaries, de groene gras parkiet en de blauwe dakduiven. Om meer te leren over deze types raden we ook aan onze workshop te volgen: de DISC Kwiz. Na afloop van deze middag weet je niet alleen meer over jezelf maar ook over je collega’s. Dit leidt tot een betere samenwerking, een beter team gevoel en een hoge productiviteit. Je begrijpt immers beter waarom iemand handelt zoals die handelt.

Lees hier over meer op onze workshoppagina. Hieronder staat meer uitleg over de verschillende gedrag types, wat deze inhouden en hoe je het beste met ze kunt communiceren.

DISC-birds

De Rode Angry Bird

Wat gaan we doen? Laten we het op mijn manier doen! Nu! De rode persoon, de rode Angry Bird is een dynamisch en gedreven individu. Hij heeft doelen in het leven waar anderen moeite mee kunnen hebben. Ze vliegen net als de vogeltjes in het gelijknamige spel moeiteloos richting hun doel. Of ze dit bereiken is een tweede, maar ze vliegen snel en vol gas. Ze zijn taakgericht, extravert en houden van grote uitdagingen. Daarom zijn het snelle beslissers en ze nemen ook graag de leiding. Risico’s kennen ze niet, ze lachen erom. Het is dan ook geen toeval dat veel ondernemers rode persoonlijkheden zijn. Ze hebben geen probleem om te zeggen waar het op staat.

Hoe ga je om met een rood persoon?

Rode personen houden van competitie en hebben haast. Je moet hun tijd niet verdoen. Tijd is immers geld. Denken en doen zijn één. Het moet snel gaan. Als je iets wilt communiceren moet je dit duidelijk en kort doen. Blijf bij de kern. Praat niet over relaties of je gevoel. Hou het bij de “zaken”. Daarna is er eventueel wat ruimte voor small talk, maar alleen als hij erover begint. De zaak gaat altijd voor de relatie. 

Wil je feedback geven aan een rood persoon? Verberg je dan! De Rode heet niet voor niks Angry Bird! Hij kan brullen, tieren en stampen. Veel mensen binden in als dat gebeurt. Doe dit niet. Dan verlies je namelijk zijn respect. Vertel hem hoe het volgens jou zit, maar doe dit alleen als je er ook echt verstand van hebt. Focus je hierbij ook op efficiëntie, als het hem tijd of geld kan kosten dan heb je de aandacht. Dat is de beste manier om met een rood persoon te communiceren.  

De gele kanarie

Wie gaat deze leuke klus doen? Ik wil erbij zijn! De gele persoon, de gele kanarie is optimistisch. Het zijn mensen die leven om te leven en die altijd mogelijkheden zien om te genieten. De gele persoon is makkelijk te herkennen: hij praat altijd! Net als de rode nemen de gele snelle beslissingen. Het voelde goed, daarom deed ik het! Ze zijn gefocust op relaties en extravert, enthousiast en creatief. Iedereen moet meedoen. Waar de rode persoon heel doelgericht is, staat dit bij geel niet centraal. Het doel moet ook behaald worden, maar wél op een leuke manier. Met zoveel mogelijk plezier! Zelfs als dit ten koste gaat van de efficiëntie. 

Hoe ga je om met een geel persoon?

De gele kanarie moet kunnen fladderen! Hij functioneert het best als hij goedgehumeurd is. Dan is hij creatief en heeft positieve energie. Breng je boodschap daarom ook met een glimlach! Begin met de grote vragen en focus nog niet op de details. Het gaat niet om de boodschap, maar om de toon. 

De gele persoon wil dat iets werkt, het gaat er niet om hoe! Je moet spannend, interessant en innovatief zijn. Zorg dat je hoog in je energie zit als je iets communiceert. Breng dit vervolgens met een open lichaamstaal en lach vooral! Tijd maakt niet zoveel uit, als het maar leuk is. Vertel waar je vandaan komt en maak dit beeldend. Tijdens een zakelijke meeting kun je best uitweiden over die leuke stapavond. Dat breekt juist het ijs! Daarnaast zijn de gele rakkers erg gevoelig voor complimenten. Breng je boodschap dus met vrolijkheid. Dat is de sleutel tot succes. 

De groene grasparkiet

Hoe gaan we dit aanpakken? Er is toch… geen haast bij geboden? 

De groene persoon is het gewoonst, in principe zul je hem dus overal tegenkomen. Ze kunnen heel goed luisteren en volgen. Initiatief wordt amper getoond. Vaak werken groene personen in de publieke sector. Het zijn ook uitgesproken team spelers. Het teamgroep in het gezin zijn altijd belangrijk moment afzonderlijke individu. Niet iedereen kan extreem zijn, dan zouden we niets voor Kaar krijgen. Hij stelt geen hoge eisen aan andere personen. Ze zijn gewoon als de meeste mensen. Ook vermijden ze conflicten. Ze proberen zich meestal aan te passen, wat zijn tot evenwichtige mensen maakt. De meeste werknemers zijn groene personen, waar een rood persoon eerder de leidinggevende is. Een groep personen het zeker doelen, maar dit moet niet ten koste gaan van de algemene sfeer. Daarom wordt groene personen wel eens omschreven als besluiteloos. Ze zijn taakgericht en het groepsbelang krijgt altijd voorrang boven hun eigen belang. 

Hoe ga je om met een groen persoon?

Zekerheid is voor een groen persoon het allerbelangrijkst. Ze zijn risicomijdend. Groene grasparkieten blijven liever zitten op het dak. Het kan toch misgaan als ik ga fladderen? Ze plannen hun leven niet vol, maar zijn toch snel moe. Rust en stilte maken hem gelukkig. Het is prettig om te weten wat er gaat gebeuren. Hij is geen wereldkampioen initiatief nemen. Bedenkt goed hoe je kritiek op hem uit. Maak duidelijk dat het om gedrag gaat en niet om de persoon. Geef dan vervolgens specifieke instructies. 

Een verandering is eng voor een groen persoon. Dit zit niet in hun aard. Iets nieuws is onbekend en dat zorgt voor stress. Je moet een veranderproces dan ook in kleine stukjes breken en hier een paar weken voor uittrekken om door te voeren. Totdat het inzicht er is. Dan vliegen de groene grasparkieten mee. Jij moet alleen zorgen voor een zachte landing én veilige route. Eenmaal op hun nieuwe nest zal de groene weer trouw de groep volgen. 

De blauwe dakduif 

Waarom moeten we dit doen? Zit er een analyse achter? De laatste van de vier kleuren is interessant. Iedereen kent hem wel. Hij zegt niet veel maar als jij het zegt is het gelijk raak. Het gaat om de details. De Excel sheet is zijn grote vriend. Vaak is dit persoon werkzaam in de IT Branche, waar draait om de details. Hij berekent denk goed na analyseert en gaat grondig te werk. De blauwe persoon, de blauwe dakduif weet niet alles, maar wat hij zegt klopt meestal wel. Hij is dan ook bescheiden, maar wel details gericht. Ze houden van feiten en heb je inzicht in bijzonderheden. Daarom moet je een taak aan blauw persoon ook in de details uitleggen. Initiatief nemen ze niet veel, je moet je echt om vragen. Vaak ontbreekt het totaal plaatje. Soms kan de blauwe persoon daarom verzinken in details, terwijl de rode persoon soms verdrinkt in de taak. De rode persoon gaat volgens vooruit en doet het al, terwijl de blauwe persoon eerst alle vragen beantwoord wil hebben voordat hij aan de slag gaat. Daarom kan dit ook een uitdagende combinatie zijn.

Hoe ga je om met een blauw persoon?

De blauwe dakduif plant zijn vlucht minutieus. Aan alle details worden gedacht voordat hij opstijgt. Een blauw persoon is heel precies. Dit moet je ook aan hem communiceren, bluf niet, maar kom met feiten. Focus je op het probleem, niet op de relatie. Werk met checklists en vink ze samen af. Een blauw persoon informeert zich niet naar jouw persoonlijkheid. Doe dat ook niet bij hem. 

Als je een boodschap overbrengt bedenk dan heel feitelijk wat deze inhoudt. Schets geen groot plaatje, maar juist details. Probeer redelijke doelen te stellen. Niets is frustrerend voor een blauw persoon, dan een onhaalbaar doel. Hij moet het kunnen begrijpen. Geen droom, maar feiten. Als het niet in zijn Excelsheet past is het toch niet mogelijk. Wil je pluspunten scoren? Geef dan extra verdiepingsmateriaal over de taak. Zo geef je hem de ruimte zich nog verder in de materie in te lezen. Er is niets fijners voor een blauw persoon, dan nog meer feiten. 

Concluderend

Vrijwel iedereen herkent alle vogels. We hebben alle eigenschappen van deze mooie dieren ook in onszelf. Of het nu gaat om de rode en gebeurt, gele kanarie, de groene grasparkiet of de blauwe dakduif. Alle kleuren van de discmodel zijn belangrijk. Ze zijn namelijk menselijkheid. Het doel van dit artikel was om je inzicht te geven in die menselijkheid. Weet je meer begrip hebt voor anderen maar ook slecht jezelf beter leren begrijpen. Met onze discreet leer je om beter samen te werken, meer empathie te tonen en daardoor productiever te zijn. We vragen iedereen om van tevoren een testtest in te vullen via deze link. Op basis daarvan word je ingedeeld in een team, dit leidt vervolgens tot een vrolijke strijd tussen de verschillende kleuren. Aan de hand van opdrachten, die bij jouw kleur passen ga je de wedstrijd met de andere kleuren aan. Hierdoor heb je niet alleen plezier, maar leer je de ander ook beter kennen. Zo krijg je meer begrip voor elkaar en word het leven een stuk leuker!

Onze DISC-Workshop!

Vragen of opmerkingen aan de hand van dit artikel? Stuur ons vooral een bericht op onze Linkedin pagina of mail naar info@goteambuilding.nl

Gelijk een uitje boeken? —> Klik hier!

Bronnen:

Boek: Omringd door idioten. Thomas Erikson

http://ydbird.nl

DISC afbeelding Google: https://timemanagement.nl/disc-model/

Goedgekeurd
door onze klanten
Je kiest voor ons omdat
Praat nu geheel vrijblijvend met een van onze experts

Vrijblijvende offerte

Vertel ons jouw wensen en wij maken een offerte op maat.

Team GO-Teambuilding
Demian-

Demian Vane

Eigenaar- Eventmanagement & Strategie
Ydanne-

Ydanne Breeman

Concept & Creatie
Ilja-Wensink-

Ilja Wensink

Webdesign & SEO

Wilt u ook een uniek event voor uw bedrijf?

DISC-Model uitgelegd

Goedgekeurd
door onze klanten
Je kiest voor ons omdat

📞Spreek nu vrijblijvend met één van onze experts op 06-46424622 

📩Mail naar: info@goteambuilding.nl

Wij zijn allemaal verschillend als mens, maar toch lijken we op elkaar. Het DISC model benadrukt dit en verteld hoe je goed met de ander kunt omgaan. Deze DISC persoonlijkheid vormt de basis van modern gedragsonderzoek.

Het DISC model is ruim 90 jaar geleden ontwikkeld door William Marston. Zijn hoofdvraag was: “Waarom doen mensen wat ze doen?”

Het bijzondere van William Marston was, dat hij als eerste onderzoeker keek naar het gedrag van gewone mensen. Marston onderzocht met het DISC model de drijfveren en motieven achter het gedrag van gewone mensen.

Omringd door idioten

Om het DISC model beter te begrijpen, gebruiken wij het boek: Omringd door idioten van de Zweedse auteur Thomas Erikson. Van dit boek zijn wereldwijd meer dan 1,5 miljoen exemplaren verkocht. Met het DISC model gebruik je vier verschillende kleuren: rood, geel, groen en blauw. Zijn eerste hoofdstuk geeft treffend aan hoe we dit model het beste kunnen gebruiken. Het heet: “in alle communicatie is de ontvanger bepalend”. Dit beschrijft onderstaande metafoor:

“Er was eens een man die was omringd met idioten. Deze zelfstandig ondernemer, want dat zijn personeel grotendeels uit waardeloze mensen bestond. Dat liet hij ook graag weten als de medewerkers boeie niet om iemand ten overstaan van het hele bedrijf voor schut te zetten of idioot te noemen. Ericsson vroeg daarom aan deze ondernemer wie heeft al deze idioten aangesteld?”. 

Na deze vraag werd hij zelf weggestuurd bij dit bedrijf. Duidelijk was dat deze ondernemer niet met mensen om kan gaan en hij zag het ook niet in. Toch zit in iedereen wel zo’n stuk onbegrip alleen uit zich dit per persoon anders. Hieruit ontstond zijn fascinatie met het DISC model.

Op het moment dat we onze eigen persoonlijkheid beter begrijpen krijg je ook automatisch meer begrip voor andere persoonlijkheden. Zeker als je inziet dat we allemaal wel iets van die andere persoonlijkheden in ons hebben.

DISC-model

Het DISC model kort samengevat

Bij het DISC model heb je twee verschillende assen: namelijk extrovert en introvert. Ook heb je taak een zaak gericht en relatie gericht. De rode en gele kleur zijn extravert waarbij de rode meer op de taak in de zaak is gericht en de gele meer op de relatie. Aan de andere kant zitten blauw en groen die zijn allebei introvert, waarbij blauw taakgericht en zaak gericht is en groen relatie gericht. Enkele uitdagende combinaties zijn dan ook rood en groen net zoals blauw en geel. Dit zijn tegenpolen. Het voordeel hiervan is dat ze veel van elkaar kunnen leren. In teamverband is het wel uitdagend om deze combinaties te hebben. Het is dan ook zaak om een goed gebalanceerd team te hebben. Met verschillende types. Voor de leesbaarheid duiden we in dit artikel de mensen aan als hem of hij dit kan echter ook haar of zij zijn.

Bij GO Teambuilding hebben we onze eigen versie van het DISC model. Wij gebruiken als metafoor vogelsoorten. Om aan te duiden wat de verschillende types zijn. De namen zijn duidelijk: de rode Angry Birds, de gele kanaries, de groene gras parkiet en de blauwe dakduiven. Om meer te leren over deze types raden we ook aan onze workshop te volgen: de DISC Kwiz. Na afloop van deze middag weet je niet alleen meer over jezelf maar ook over je collega’s. Dit leidt tot een betere samenwerking, een beter team gevoel en een hoge productiviteit. Je begrijpt immers beter waarom iemand handelt zoals die handelt.

Lees hier over meer op onze workshoppagina. Hieronder staat meer uitleg over de verschillende gedrag types, wat deze inhouden en hoe je het beste met ze kunt communiceren.

DISC-birds

De Rode Angry Bird

Wat gaan we doen? Laten we het op mijn manier doen! Nu! De rode persoon, de rode Angry Bird is een dynamisch en gedreven individu. Hij heeft doelen in het leven waar anderen moeite mee kunnen hebben. Ze vliegen net als de vogeltjes in het gelijknamige spel moeiteloos richting hun doel. Of ze dit bereiken is een tweede, maar ze vliegen snel en vol gas. Ze zijn taakgericht, extravert en houden van grote uitdagingen. Daarom zijn het snelle beslissers en ze nemen ook graag de leiding. Risico’s kennen ze niet, ze lachen erom. Het is dan ook geen toeval dat veel ondernemers rode persoonlijkheden zijn. Ze hebben geen probleem om te zeggen waar het op staat.

Hoe ga je om met een rood persoon?

Rode personen houden van competitie en hebben haast. Je moet hun tijd niet verdoen. Tijd is immers geld. Denken en doen zijn één. Het moet snel gaan. Als je iets wilt communiceren moet je dit duidelijk en kort doen. Blijf bij de kern. Praat niet over relaties of je gevoel. Hou het bij de “zaken”. Daarna is er eventueel wat ruimte voor small talk, maar alleen als hij erover begint. De zaak gaat altijd voor de relatie. 

Wil je feedback geven aan een rood persoon? Verberg je dan! De Rode heet niet voor niks Angry Bird! Hij kan brullen, tieren en stampen. Veel mensen binden in als dat gebeurt. Doe dit niet. Dan verlies je namelijk zijn respect. Vertel hem hoe het volgens jou zit, maar doe dit alleen als je er ook echt verstand van hebt. Focus je hierbij ook op efficiëntie, als het hem tijd of geld kan kosten dan heb je de aandacht. Dat is de beste manier om met een rood persoon te communiceren.  

De gele kanarie

Wie gaat deze leuke klus doen? Ik wil erbij zijn! De gele persoon, de gele kanarie is optimistisch. Het zijn mensen die leven om te leven en die altijd mogelijkheden zien om te genieten. De gele persoon is makkelijk te herkennen: hij praat altijd! Net als de rode nemen de gele snelle beslissingen. Het voelde goed, daarom deed ik het! Ze zijn gefocust op relaties en extravert, enthousiast en creatief. Iedereen moet meedoen. Waar de rode persoon heel doelgericht is, staat dit bij geel niet centraal. Het doel moet ook behaald worden, maar wél op een leuke manier. Met zoveel mogelijk plezier! Zelfs als dit ten koste gaat van de efficiëntie. 

Hoe ga je om met een geel persoon?

De gele kanarie moet kunnen fladderen! Hij functioneert het best als hij goedgehumeurd is. Dan is hij creatief en heeft positieve energie. Breng je boodschap daarom ook met een glimlach! Begin met de grote vragen en focus nog niet op de details. Het gaat niet om de boodschap, maar om de toon. 

De gele persoon wil dat iets werkt, het gaat er niet om hoe! Je moet spannend, interessant en innovatief zijn. Zorg dat je hoog in je energie zit als je iets communiceert. Breng dit vervolgens met een open lichaamstaal en lach vooral! Tijd maakt niet zoveel uit, als het maar leuk is. Vertel waar je vandaan komt en maak dit beeldend. Tijdens een zakelijke meeting kun je best uitweiden over die leuke stapavond. Dat breekt juist het ijs! Daarnaast zijn de gele rakkers erg gevoelig voor complimenten. Breng je boodschap dus met vrolijkheid. Dat is de sleutel tot succes. 

De groene grasparkiet

Hoe gaan we dit aanpakken? Er is toch… geen haast bij geboden? 

De groene persoon is het gewoonst, in principe zul je hem dus overal tegenkomen. Ze kunnen heel goed luisteren en volgen. Initiatief wordt amper getoond. Vaak werken groene personen in de publieke sector. Het zijn ook uitgesproken team spelers. Het teamgroep in het gezin zijn altijd belangrijk moment afzonderlijke individu. Niet iedereen kan extreem zijn, dan zouden we niets voor Kaar krijgen. Hij stelt geen hoge eisen aan andere personen. Ze zijn gewoon als de meeste mensen. Ook vermijden ze conflicten. Ze proberen zich meestal aan te passen, wat zijn tot evenwichtige mensen maakt. De meeste werknemers zijn groene personen, waar een rood persoon eerder de leidinggevende is. Een groep personen het zeker doelen, maar dit moet niet ten koste gaan van de algemene sfeer. Daarom wordt groene personen wel eens omschreven als besluiteloos. Ze zijn taakgericht en het groepsbelang krijgt altijd voorrang boven hun eigen belang. 

Hoe ga je om met een groen persoon?

Zekerheid is voor een groen persoon het allerbelangrijkst. Ze zijn risicomijdend. Groene grasparkieten blijven liever zitten op het dak. Het kan toch misgaan als ik ga fladderen? Ze plannen hun leven niet vol, maar zijn toch snel moe. Rust en stilte maken hem gelukkig. Het is prettig om te weten wat er gaat gebeuren. Hij is geen wereldkampioen initiatief nemen. Bedenkt goed hoe je kritiek op hem uit. Maak duidelijk dat het om gedrag gaat en niet om de persoon. Geef dan vervolgens specifieke instructies. 

Een verandering is eng voor een groen persoon. Dit zit niet in hun aard. Iets nieuws is onbekend en dat zorgt voor stress. Je moet een veranderproces dan ook in kleine stukjes breken en hier een paar weken voor uittrekken om door te voeren. Totdat het inzicht er is. Dan vliegen de groene grasparkieten mee. Jij moet alleen zorgen voor een zachte landing én veilige route. Eenmaal op hun nieuwe nest zal de groene weer trouw de groep volgen. 

De blauwe dakduif 

Waarom moeten we dit doen? Zit er een analyse achter? De laatste van de vier kleuren is interessant. Iedereen kent hem wel. Hij zegt niet veel maar als jij het zegt is het gelijk raak. Het gaat om de details. De Excel sheet is zijn grote vriend. Vaak is dit persoon werkzaam in de IT Branche, waar draait om de details. Hij berekent denk goed na analyseert en gaat grondig te werk. De blauwe persoon, de blauwe dakduif weet niet alles, maar wat hij zegt klopt meestal wel. Hij is dan ook bescheiden, maar wel details gericht. Ze houden van feiten en heb je inzicht in bijzonderheden. Daarom moet je een taak aan blauw persoon ook in de details uitleggen. Initiatief nemen ze niet veel, je moet je echt om vragen. Vaak ontbreekt het totaal plaatje. Soms kan de blauwe persoon daarom verzinken in details, terwijl de rode persoon soms verdrinkt in de taak. De rode persoon gaat volgens vooruit en doet het al, terwijl de blauwe persoon eerst alle vragen beantwoord wil hebben voordat hij aan de slag gaat. Daarom kan dit ook een uitdagende combinatie zijn.

Hoe ga je om met een blauw persoon?

De blauwe dakduif plant zijn vlucht minutieus. Aan alle details worden gedacht voordat hij opstijgt. Een blauw persoon is heel precies. Dit moet je ook aan hem communiceren, bluf niet, maar kom met feiten. Focus je op het probleem, niet op de relatie. Werk met checklists en vink ze samen af. Een blauw persoon informeert zich niet naar jouw persoonlijkheid. Doe dat ook niet bij hem. 

Als je een boodschap overbrengt bedenk dan heel feitelijk wat deze inhoudt. Schets geen groot plaatje, maar juist details. Probeer redelijke doelen te stellen. Niets is frustrerend voor een blauw persoon, dan een onhaalbaar doel. Hij moet het kunnen begrijpen. Geen droom, maar feiten. Als het niet in zijn Excelsheet past is het toch niet mogelijk. Wil je pluspunten scoren? Geef dan extra verdiepingsmateriaal over de taak. Zo geef je hem de ruimte zich nog verder in de materie in te lezen. Er is niets fijners voor een blauw persoon, dan nog meer feiten. 

Concluderend

Vrijwel iedereen herkent alle vogels. We hebben alle eigenschappen van deze mooie dieren ook in onszelf. Of het nu gaat om de rode en gebeurt, gele kanarie, de groene grasparkiet of de blauwe dakduif. Alle kleuren van de discmodel zijn belangrijk. Ze zijn namelijk menselijkheid. Het doel van dit artikel was om je inzicht te geven in die menselijkheid. Weet je meer begrip hebt voor anderen maar ook slecht jezelf beter leren begrijpen. Met onze discreet leer je om beter samen te werken, meer empathie te tonen en daardoor productiever te zijn. We vragen iedereen om van tevoren een testtest in te vullen via deze link. Op basis daarvan word je ingedeeld in een team, dit leidt vervolgens tot een vrolijke strijd tussen de verschillende kleuren. Aan de hand van opdrachten, die bij jouw kleur passen ga je de wedstrijd met de andere kleuren aan. Hierdoor heb je niet alleen plezier, maar leer je de ander ook beter kennen. Zo krijg je meer begrip voor elkaar en word het leven een stuk leuker!

Onze DISC-Workshop!

Vragen of opmerkingen aan de hand van dit artikel? Stuur ons vooral een bericht op onze Linkedin pagina of mail naar info@goteambuilding.nl

Gelijk een uitje boeken? —> Klik hier!

Bronnen:

Boek: Omringd door idioten. Thomas Erikson

http://ydbird.nl

DISC afbeelding Google: https://timemanagement.nl/disc-model/

Ik wil meer weten

Vertel ons jouw wensen en wij maken een offerte op maat.